[close]
Secret Inside Between Two Hearts


ais dan air masak? / 0 comments (+)
assalammualaikum,
rini dah boring sangat plus semua housemates ketiduran semuanya!haha..ada yang menghadap kanan kiri,dengan buku,dengan laptop,tutup muka,yang macam udang kene goreng pun ada haha:))
ais dan air masak?tadi ngayau lagi then ter search la mende alah ni..ala yang ais yang kite duk gigit-gigit tu..dtk dalam air bagai.kalau kat kedai makan.ais yang de dalam minuman kite tu jap macam mana nak buat ayat ni hahaha..jap2.air yang dgunakan nak buat ais yang ade kat kedai makan yang kite pi tu ,tu air yang dh masak or belum?ahh sudah!bape banyak dah air paip yang korang dh minum hahaha..macam ni lau nk tgk ais tu.(tp lau dh duk lam air mana nak nmpk dh hmm.;))macam ni...
kalau ais dari air mentah@tak masak :
berwarna putih sebab masih banyak gas yang terperangkap di dalamnya. Biasanya, ais yang dibuat dari air mentah adalah ais blok. Ais ini jelas-jelas tidak baik dimakan/minum, lebih-lebih lagi jika airnya diambil dari sumber air yang tercemar.
kalau ais dari air masak :
akan kelihatan jernih kerana gas di dalam air terlepaskan ketika proses perebusan. Biasanya, ais seperti ini disebut ais kristal. Sekarang, ais kristal sudah banyak digunakan, ianya berbentuk kiub dan berlubang, berlubang di tengah-tengah.

***tips.nanti pegi kedai makan mana-mana bawak ais yang korang buat sndiri hahaha

Labels: ,



← OLDER POSTS | HOME | NEWER POSTS →

Greeting
Thank you for dropping by.Hello! I'm shahana. A folk Malay girl that still learning to be an excellent human sampai ke Tua kerepot. Likes blogging,bernyanyi sumbeng diam diam, berangan and errr facebooking?? very much.kita tak sign up facebook la hihi just here & twider saja. " There's Only One (SA) that I miss love & fight with "
Twitter Room

Tagboard
" The sound come from Inside " Guitar to Ukulele, ukulele was a given from my Mr. Pulse that had been with me for a several years that is about 4 to 5 years. This is one of my valuable gift that I love & I miss the bracelet more.


Instagram